Jak vybrat alu kola?

Vyberte si ta správná alu kola pro svůj vůz.

Klasická plechová kola můžete vidět čím dál méně. Má to i nějaký další smysl než jen design? Jak vybrat ta pravá alu kola, aby byla nejen esteticky hodnotná, ale především funkční a bezpečná? Co vše je třeba před samotným nákupem vědět? 

Alu vs. plechové disky 

Pokud stále jezdíte s plechovými disky, zvažte přechod na alu disky. Kromě toho, že vaše auto s nimi bude vypadat lépe, dočkáte se i drobných funkčních vylepšení. Mezi ně patří například:

  • Menší hmotnost v porovnání s plechovou variantou

  • Lepší ovladatelnost a menší spotřeba

  • Rychlejší odvod tepla a lepší ochlazování pneumatik i brz

Samozřejmě mají alu kola i nevýhody, nicméně v porovnání s výše uvedeným se jedná o drobnosti. Mezi ně bychom přesto zařadili:

  • Nižší odolnost vůči soli vyžaduje náročnější údržbu

  • Nižší tuhost materiálu vyžaduje pečlivé dotahování matic

Někdo by uvedl ještě vyšší cenu alu kol, nicméně je možné koupit i základní modely za cenu jen o několik korun vyšší než klasické plechové disky.

Jak si správně alu kola vybrat

Alu kola je vždy třeba vybírat pro konkrétní vůz. Řiďte se tedy údaji z velkého technického průkazu.

  1. Vyberte si průměr kola
  2. Vyberte si vhodné parametry kola, které najdete v TP
  3. Vyberte si design

Materiály

Už z názvu můžete poznat, že jde o slitinu hliníku. Vzhledem k tomu, že jsou vyrobeny litím, můžete se setkat také s názvem litá kola. Mezi časté příměsi patří například magnézium, které nejen snižuje váhu, ale především zvyšuje pevnost kola. Právě příměsi se podepisují na hmotnosti celého disku, kdy klasická alu kola váží od 6 do 10 kg v závislosti na rozměru. 

Údaje na alu disku

Stejně jako na pneumatice i na alu disku najdete několik písmen a číslic. Díky nim spolehlivě identifikujete všechny parametry nezbytné ke správnému výběru. Pokud na disku uvidíte například zápis ve tvaru: 7Jx17 5x120  ET42

  • 7 – první číslo udává šířku ráfku v palcích

  • J – písmeno J značí typ patice; u alu disků je v drtivé většině právě písmeno J, jen ve výjimečných případech najdete písmeno N 

  • 17 – další číslo určuje průměr disku, který je opět v palcích 

  • 5 – informuje řidiče o počtu děr, kterými bude disk připevněn k vozu

  • 120 – rozteč mezi jednotlivými děrami, označuje se zkratkou PCD

  • ET42 – poslední údaj je takzvaný zális, který říká, o kolik mm je kolo schované pod blatníkem; čím menší je číslo, tím víc je kolo vysunuté směrem ven 

Posledním údajem, se kterým se můžete setkat, je velikost středové neboli centrovací díry, jenž se udává v mm. Zároveň se v rámci příslušenství můžete setkat s vymezovacími (středicími) kroužky. Ty fungují jako „redukce“ ve chvíli, kdy máte na kolech díry s rozměrem 63,3 mm a na autě 57,1 mm. Středicí kroužky mohou být součástí příslušenství dodávaného s alu koly, ale samozřejmě ne vždy je budete muset použít.

Přehled nejprodávanějších roztečí alu kol

Design

Původně byla litá kola výsadou závodních automobilů. Nicméně výrobci pochopili, že i běžní motoristé chtějí svoje auto doplnit jedinečnými disky, a alu kola se rychle dostala mezi veřejnost. Dnes najdete tisíce různých designů a barev, ze kterých si vybere každý. Bez ohledu na to, zda má v garáži rodinný sedan nebo elegantní kupé. V nabídkách tak najdeme i matné nebo perleťové úpravy, imitace karbonu nebo speciání chromované povrchy. 

Užitečné rady

Nezbytná homologace

Ve chvíli, kdy se rozhodnete pro nákup alu kol, je nutné, aby byly homologované pro provoz na českých silnicích. Nové disky zároveň vždy vybíráte pro konkrétní vozidlo. Proto je dobré mít u sebe velký technický průkaz. 

Zobrazit více

Homologace znamená, že ALU disk je schválený pro užití na daném vozidle Ministerstvem dopravy. Celý proces homologace přitom zahrnuje řadu pevnostních a kvalitativních testů včetně zástavby na konkrétním automobilu. 

Homologovaný disk poznáte jednoduše: v blízkosti otvoru pro ventil bude uvedený kód a jeho součástí budou písmena KBA, ABE nebo zakroužkované E spolu s řadou čísel.

Jak probíhají zkoušky? 

Samotná zkouška se skládá ze 4 dílčích testů:

  1. Testuje se schopnost ohybu kola. Při ní se na kolo vyvíjí boční síly, které simulují průjezd zatáčkou.
  2. Nárazová zkouška, při které se testuje odolnost kola při nárazu na hranu obrubníku. 
  3. Pojezdný test zjišťuje vlastnosti disku při pohybu vpřed.
  4. Poslední částí je testovací jízda, při které se popisují vlastnosti kola při montáži na konkrétní vozidlo a ověřuje vhodnost ET. 

I když se může zdát, že jde pouze o formální testy, kritéria úspěšnosti jsou nastavena přísně. Pouze díky těmto testům tak máte jistotu, že se na nová alu kola budete moct kdykoli spolehnout.

Jak zapsat alu disky do technického průkazu?

Pokud máte rozměr vybraných disků zapsaný v technickém průkazu, můžete je okamžitě začít používat. V opačném případě je nezbytné absolvovat několik kroků daných zákonem.

  • K novým diskům si vždy vyžádejte typový list. V ideálním případě přímo od prodejce. Bez typového listu je prakticky nemožné kola zapsat. 
  • Spolu s typovým listem potřebujete i schválení KBA nebo TÜV. Samozřejmě lepší bude vždy jejich český překlad.
  • S vyplněným typovým listem a TÜV schválením vás čeká návštěva STK. Tam vám technik typu „K“ zkontroluje zapsané údaje a potvrdí montáž. 
  • Jako poslední krok jste povinni navštívit obecní úřad obce s rozšířenou působností. Tam od vás čekají potvrzený typový list a velký technický průkaz. Po ověření provedou za správní poplatek zápis a vy můžete disky oficiálně používat. 
Co je typový list a proč byste ho měli vyžadovat? 

Ve zkratce – typový list slouží k zápisu alternativních rozměrů alu disků do velkého technického průkazu. Typový list je samozřejmě možné vystavit výhradně k homologovaným diskům.  Typový list musí být v češtině a jsou na něm uvedené tyto informace:

  • model alu kola
  • typ vozu, pro který je určen
  • doporučené velikosti pneumatik
  • číslo schválení

Dokument vám musí potvrdit prodejce a dovozce registrovaný na českém Ministerstvu dopravy.  

Jaké jsou všechny možnosti zápisu a jaké všechny dokumenty budete muset s sebou na úřad vzít?

Zápis na základě typového listu

V takovém případě s sebou potřebujete:

1. Řádně vyplněný typový list, který:

  • musí odpovídat vzoru uvedenému v seznamu držitelů schválení
  • musí být potvrzen dovozcem, držitelem schválení a prodejcem
  • musí být potvrzena montáž na vozidle kontrolním technikem typu „K“ (viz výše)

2. Schválení KBA (ABE), včetně překladu do českého jazyka

Zápis do TP vozidla se provádí bez souhlasu výrobce vozidla. Záruční podmínky stanovené výrobcem vozidla platí v původním rozsahu. To znamená, že na montáž ráfků a kol nad rámec udávaných výrobcem vozidla a s tím dotčených mechanismů se tato záruka nevztahuje.

Zápis na základě prohlášení autorizovaného dovozce a kontrole v pověřené zkušebně

V takovém případě potřebujete:

1. Řádně vyplněné prohlášení autorizovaného dovozce, které:

  • musí odpovídat vzoru uvedenému v seznamu akreditovaných dovozců
  • musí být potvrzené dovozcem, držitelem schválení a prodejcem
  • musí být potvrzena montáž na vozidle pověřenou zkušebnou, která ověří shodu s uvedeným TÜV posudkem, jenž je nedílnou součástí daného prohlášení

2. TÜV posudek, včetně překladu do českého jazyka

Zápis do TP vozidla se provádí bez souhlasu výrobce vozidla. Záruční podmínky stanovené výrobcem vozidla platí v původním rozsahu. To znamená, že na montáž ráfků a kol nad rámec udávaných výrobcem vozidla a s tím dotčených mechanismů se tato záruka nevztahuje.

Zápis individuálně dovezených ráfků na základě kontroly v pověřené zkušebně

V takovém případě potřebujete: 

1. Protokol o kontrole na vozidle provedené pověřenou zkušebnou, která ověří shodu s uvedeným schválením KBA nebo TÜV posudkem a zkontroluje montáž na vozidle.

2. Schválení KBA (ABE) nebo TÜV posudek, včetně překladu do českého jazyka

Zápis do TP vozidla se provádí bez souhlasu výrobce vozidla. Záruční podmínky stanovené výrobcem vozidla platí v původním rozsahu. To znamená, že na montáž ráfků a kol nad rámec udávaných výrobcem vozidla a s tím dotčených mechanismů se tato záruka nevztahuje.

Zápis typově schválených ráfků v rámci značkového příslušenství – na základě typového listu

V takovém případě potřebujete:

1. Řádně vyplněný typový list, na kterém bude:

  • potvrzen prodej a montáž na vozidle autorizovaným dealerem dané značky, který ověří shodu s uvedeným schválením KBA (KBE); to se v takovém případě nevydává a dokumenty jsou distribuovány v rámci dealerské sítě 
  • potvrzení držitelem schválení (výrobce nebo akreditovaný servis)

Zápis do TP vozidla se provádí bez souhlasu výrobce vozidla (akreditovaného zástupce výrobce vozidla). Autorizovaný dealer v rámci potvrzení montáže zkontroluje shodu vozidla se všemi podmínkami uvedenými ve schválení KBA.

Co se stane, pokud nebudete mít na voze alu disky zapsané v technickém průkazu?

Ve chvíli, kdy vás zastaví Policie ČR a zjistí, že používáte neschválené disky, může vaše auto označit za nezpůsobilé provozu. Což znamená v lepším případě pouze odtah, v horším i pokutu. Vzhledem k tomu, že kompletní údaje jsou k dispozici, je takové zjištění otázkou minut. 

Stejně tak mohou problémy nastat ve chvíli, kdy se stanete účastníkem dopravní nehody. Pokud mají neschválená kola souvislost se vznikem nehody, mohou krátit pojistné plnění. A ve chvíli, kdy shledají vozidlo nezpůsobilým provozu kvůli nehomologovaným kolům, mohou vyhodnotit škodní událost zcela bez náhrady.

Bezpečnostní šrouby

Pokud jste za litá kola utratili několik tisíc korun, budou rozumnou investicí i bezpečnostní šrouby či matice. Jde o speciální šrouby, které mají unikátní hlavici a je možné je utáhnout pouze jedinečným nástavcem, dodávaným se šrouby. Balení má standardně 4 ks – vždy jeden šroub na jedno kolo. 

Údržba a čištění

Alu disky vyžadují do jisté míry specifickou péči. Díky ní prodloužíte jejich vzhled a zároveň prodloužíte i životnost. Pokud budete dodržovat níže uvedená doporučení, budou vaše disky vypadat dlouho jako nové:

  1. Nikdy nepoužívejte klasické saponáty. Vždy používejte specializované přípravky obsahující kluzné částice. Nejvhodnější je zakoupit přímo čističe disků. I při použití klasického „jaru“ by mohlo dojít k poškrábání kol. Další možností je tzv. Iron Out – každý výrobce tento přípravek nazývá jinak. Vše výše zmíněné snadno odstraní nejčastější nečistotu, kterou je prach z brzd. 
  2. Litá kola čistěte pravidelně. Vyhnete se tak přilnutí nečistot (např. soli, bláta, asfaltu atd.). Hrozí, že by mohlo dojít k trvalému znečištění disků.
  3. Čistěte pouze vychladlá kola. Většinou stačí 15 minut po odstavení vozu. 
  4. Používejte houbu, hadřík nebo jemný kartáč. Vždy se vyhýbejte jakémukoli abrazivnímu materiálu, který by mohl poškodit lakovanou svrchní vrstvu. 
  5. Zaschlý asfalt v létě odstraníte jednoduše. Existují totiž odstraňovače asfaltu, které dokáží rozpustit asfalt a zároveň jsou šetrné k laku. Nouzové řešení pak představuje smotek vaty s trochou sádla. Pokud bude znečištění větší, sáhněte po technickém benzínu. Vždy ale v minimálním množství a raději si vyzkoušejte jeho reakci s lakovaným povrchem disku na nějakém méně viditelném místě. 
  6. Před uskladněním, například na zimu, disky vždy dokonale očistěte. Pokud by byly nečistoty v dlouhodobém kontaktu s koly, mohlo by dojít k jejich poškození.
  7. Pokud vám opravdu záleží na perfektním vzhledu alu kol, nezapomínejte na ochranné vosky. I ty by měly být součástí vaší autokosmetiky.

Cena

Obecně platí, že cena je závislá na materiálu, designu, povrchové úpravě, způsobu připevnění k vozu a samozřejmě i na značce alu kola. Není proto výjimkou zaplatit i 9 000 Kč za disk v 17“ rozměru. Pro většinu řidičů ale bude plně dostačující kategorie od 2 000 do 4 000 Kč za lité kolo, kdy budou mít jistotu kvalitního produktu za dobrou cenu.